Over mij

Mijn naam is Frouke Rullmann. Opgeleid als orthopedagoog en onderwijskundige en moeder van twee kinderen. Opgegroeid in de stad, nu woonachtig op het Friese platteland. Zo lang ik mij kan herinneren, wil ik weten ‘hoe het zit’.

Het heeft mij altijd geboeid wat een opgroeiend mens nodig heeft. Die interesse heb ik eerst uitgeleefd in mijn studies. Daarna heb ik als orthopedagoog eerst vijf jaar in het onderwijs en daarna zes jaar in de jeugd-GGZ gewerkt. In die tijd kwam ik erachter dat ik inmiddels heel veel geleerd had over het onderzoeken en behandelen van andere mensen. Maar niks over mezelf.

Intussen was ik ook moeder geworden. Als professional was ik de hele tijd met kinderen bezig, dat ging me goed af. Maar voor mijn gevoel bakte ik er thuis niks van. Toen de burn-out signalen zo duidelijk werden, ben ik gestopt met werken en opnieuw op onderzoek uit gegaan.

Opnieuw. Want ik zocht de oplossing al jaren in mijn hoofd. Te beginnen met mijn opleidingen en daarna in spirituele teksten. Het begon met het boek ‘Het einde van de opvoeding’ van Jan Geurtz. Waarna ik bij non-dualiteit terecht kwam. Ik verdiepte me in de Advaita Vedanta (visie uit de Vedische cultuur, India, waarin onthult wordt dat de werkelijke aard van mijzelf en de wereld non-duaal is). Ik begreep het, ik ‘zag’ het, maar leefde het niet.

Het was het lichaamswerk dat mij deed stoppen met zoeken. Niet alleen met zoeken. Stoppen met al mijn destructieve gewoontes. Innerlijk kind-werk heeft mij veel duidelijk gemaakt. Het mislukte gevoel ging niet over mij als moeder, maar over mijn eigen innerlijk kind. Mijn hoofd was wel verder gegroeid, maar een heel wezenlijk deel van mij lag er verlaten bij. Ik ont-dekte wat eronder zat. Onder mijn hoofd zat een lichaam. Dat was ik vergeten. Dat lichaam blijkt alle antwoorden te kunnen geven.

Mijn innerlijk kind blijkt nog altijd springlevend en door het verstrijken van de tijd is er ook nog een volwassen versie van mezelf bijgekomen! Ik zie nu het onderscheid tussen handelen vanuit een overlevingsstrategie en handelen vanuit een bevrijdde volwassene.

Dit onderscheidingsvermogen, samen met mijn theoretische kennis, gebruik ik nu om mijn licht te schijnen op schijnbaar vastgelopen opvoedingssituaties.

 

My life is my message

(Mahatma Ghandi)